Banished inceleme, rehber

Banished bir köy, bir kasaba belki de eski zamanlara ait şehir kurma oyunu da diyebiliriz kısaca. Banished oyunu, çok detaylı işlenmiş köylülerinize meslek vermekten başlayın okul, hastane ihtiyacınız olan ve gelişmenize katkı sağlayacak aklınıza gelen ( geçmiş zamanlar için ) herşey mevcut koyun yetiştirme, süt sağma, yumurta toplama, avcılık bile var.

Oyuna ilk girdiğimizde köy ismi, dağlık veya düzlük köy alanı seçeneği, hava şartları zorluk oranı gibi detaylı seçeneklerle karşılaşıyoruz. Başlangıçta en göze çarpan özellik zorluk seviyesine göre başlangıcın değişik olması, hepsinde başlangıç için hammadde, yemek, kıyafet, alet ve yapı malzemesi veriyor ancak bunlar tabii zor seviyede çok az, orta seviyede biraz ve kolay seviyede de bol bol veriliyor. Bir de zor modda 4 aile ve erzak arabasıyla başlarken, orta seviyede erzak arabası ambara dönüşmüş, aile sayısı 5 olmuş, bir ya da iki çeşit tohum/seed ( map’e göre değişiyor çeşidi ve sayısı ), orchard için fidan veriliyor tabii bunlar bir yerde durmuyor, bunları görebilmek ve kullanabilmek için tarla ve meyve ağacı alanı dikmeniz lazım. Kolay modda ise aile 6, diğer her şeyden bol miktarda bir de üstüne hayvancılık yapın diye hazır hayvanlar da verilmiş oluyor.

Banished’in ilk dakikalarında sağdan soldan erzak, odun, taş falan toplamaya çalıştım. Bir süre böyle devam ederken hava karardı ve yağmur yağdı beni de bir panik sardı. Bu insanlar ne yapar, nerede uyur, nerede korunur bu yağmurdan yada diğer kötü hava şartlarından. Ben bunların endişesini yaşarken bizim insanlar çalışmaya devam ediyordu ilginç bir durum oldu benim için. Boşa telaş etmişiz. Sizin de bu telaşlarınızı ve kafanızdaki soru işaretlerine yardımcı olabilmek amacıyla ufak püf noktalarını not aldım.

Püf  noktaları ; 

  • Başlangıç olarak odun, demir, taş toplamanızı tavsiye ederim fakat bu toplama işini çok büyük alanları seçerek yapmayın sakın. Banish’din başlangıcında ne yaptığınız ve zamanı nelere ayırdığınız çok önemli. Ufak ufak ihtiyacınız olan kadarını toplatın.
  • İlk eviniz olarak Boarding house seçmeniz çok faydanıza olacaktır çünki oyunda şöyle bir sistem var. Stockta yiyecek olmadığı vakit ( oyunun başında olmuyor malesef ) bulunan veya üretilen yiyecekler ilk olarak yakınlardaki evlerin stocklarına gidiyor ve uzakta kalan evlerde yiyecek sıkıntısı oluşuyor ve vatandaşlar açlıktan ölüyor.
  • Evden sonra balıkçı ve meyve toplama ( Gatherers Hut ) dikmenizi öneririm. Bunları food production sekmesinde bulabilirsiniz.
  • “Stock Pile” ları mutlaka inşaat yapacağınız yerlere yakın dikin.
  • Quarry için etrafta taş olmasına gerek yok. Diktiği yerden taş çıkarıyor zaten. Yani taşın çok fazla olduğu mekanları aramayın boşuna.
  • Kesinlikle ihtiyacınız olmayan şeyi başlarda dikmeyin. Kilise, Meyhane, Town hall vs. bunları çok geliştiğiniz zaman yiyecek ve hammaddeniz bol bol olduğunda yaparsınız.
  • Hayvanlar ( koyun, inek vs ) ve tohumları sadece trading postdan alabiliyorsunuz. Trading post diktiğiniz vakit zaman zaman başka köylerden traderlar geliyor ve sizinle alışveriş yapmak istiyor. Önerdiğiniz şeyler gri renk ise onu istemiyor yani çeşitli şeyler önermenizde fayda var
  • Elinizde mutlaka Laborer bulundurun. İşleri taşıyan, getir götürü yapan yani her işe koşan onlar dolayısıyla işleri de hızlandıran yine onlar.
  • Nomad ( göçmen )’a fazla güvenmeyin. Hastalık getirebiliyorlar köyünüze.
  • Herbalist ve gatherer ormanın içinde ya da diktiyseniz forester lodge’un yanında olmalı. Çünkü olgun ağaçların çok olduğu yerden çok sayıda topluyorlar.

Nüfus ve Çocuk Sayısını arttırma;

  • Town hall dikilmesi gerek. Göçebeler ( nomads) geliyor köyünüze ve bunları kabul ediyorsunuz. Bazen 3 bazen 4 sayısı belli olmuyor.
  • Daha çok ev dikmeniz gerek. Evler doldukça yenilerini dikin. Fakat yemek miktarınızı çok iyi ayarlayın. Eğer yeni ev diktiğinizde buraya bir aile geçerse kısa zaman sonra çocuk yapıyorlar
  • Yıldız sayınızı 3,5’in üstünde tutun. Hatta mutlaka 4-5 olsun.

Ben de ( vena ) orta zorlukta orta büyüklükte haritada ilk olarak etraftaki ağaç, taş ve demiri toplatıp boarding house ( geçici ev ama oldukça büyük ) kurduktan sonra ilk iş fishing dock, gatherers hut ve hunting cabin diktim, hem medium modda başladığımdan hem de bunları diktiğimden dolayı yemekler kapasiteyi aşmaya yaklaştığından 2 adet daha ambar ve hammaddelerim ( ağaç, taş ) biraz arttığında ( tabii labourerlar boş durmuyor hem şehrin merkezi olacağını düşündüğüm yeri hem de hammaddelerin çok olduğu yakın yerleri – şanslı bir mapteytim etrafım taş ve demir açısından zengindi – talab ettiğimden hammaddelerim yemek kadar artmadıysa da biraz birikti ) tam şehrin merkezi olmasını düşündüğüm yere marketi diktim.

Market sadece görsel anlamda gerçekçilik, yaşam enerjisi katmasının yanında deposu çok olduğundan da son derece işlevsel o yüzden oyunun başından biraz ilerlendiğinde dikilebilir illa ki şehrin iyice oluşmasını beklemeye gerek yok. Sonra yavaş yavaş evleri dikmeye başladım ki çocuk olsun ( ne kadar çok ev o kadar çok özel hayat  (= )  ama oldukça yavaş yaptım evleri öyle birden bir sürü ev dikmedim ve direkt olarak taş evle başladım ( hammadde özellikle taş açısından düşündürücü olabilir ama açıkçası ben ilerleyen zamanlarda sıkıntı çekmedim tam tersi ısınma sorunu pek olmadı ) evleri daha azar azar dikmeye başlarken bir yandan da marketin etrafına tailor ve blacksmith de diktim ki hazırda bulunsun.

Daha sonra okul, woodcutter ve chapel’i de ekledim ve mezarlığı da daha ölen olmadan oluşturdum. Mezarlık malzeme çok istediğinden ve ölen de olmayınca henüz, gereksiz gibi durabilir ama mezarlık olmadığında ölen ferdin ailesinin mutsuzluğu uzun sürüyor yani mezarlık da chapel ve tavern gibi mutluluğu arttıran etkenlerden diyebiliriz. Tabii bu arada tavern dikmedim daha doğrusu fırsatım olmadı, malzemeler oraya gitmesin yemek deposu bol bol ( 25 bin gibi ) dolsun diye ve açıkçası halkın mutluluğu 5 yıldız hala. Yalnız tavern yalnızca meşk değil ticari değeri de olan bir yer şöyle ki biralar ( ale ) trader da iyi değerlere satılıyor.

Trade demişken tabii bu arada trader’ı da diktim ve boarding house’daki tüm ailelere yetecek kadar ev yaptım ( nüfus çok değilken çok fazla ev olmuyor ) yalnız merchant gelmedikte açıkçası trader’ı kapalı tutuyorum ve kapalıyken de merchant geliyor evet. Her satıcının istediği farklı olsa da genel olarak en değerli maller crafted goods diyebiliriz yani terzinin diktikleri, blacksmith’in ürettiği tool, brewer’ın biraları ( ale ) ve daha sonra da bunların malzemeleri, yani leather ( tailoring için gerekli ), demir, taş vs zaten trade yaparken de değeri gözüyüor. Bazı burnu havada satıcılar öyle yemekti, balıktı, toplayıcının topladıklarıydı onları hiçbir şekilde istemiyorlar bile. O yüzden farming için ( ki oyun ilerledikçe avcılık, toplayıcılık yerini daha yerleşmiş ve gelişmiş topluma tarihte de bıraktığı gibi oyunda da bırakacak, soyunu kuruttuğumuz geyikler, otlar, yemişler öyle herkese yetecek kadar yemek sağlamayacak doğal olarak yavaş yavaş tarlaları açıp farmerları işe atamak gerekli )  ve tabii bir yandan da hayvancılık ( pasture ) yapılacağından tohum/seed ve koyun/sheep, sığır/cattle, tavuk ( chichens, bir de et olarak direkt yemek olarak da geliyor satıcılıyda onu kümese koyamıyoruz tabii ) almamız gerekiyor ve eğer kolay modda başlamadıysak da bunun tek yolu trade.

Orta zorluk seviyesinde oynuyorsak bir ya da iki çeşit ( tamamen map’e göre ) tohumumuz oluyor mesela bana bu map’te cabbage/lahana çıktı, orchard/meyve bahçesi olarak da pear/armut daha önceki map’imde wheat/buğday ve corn/mısır ile chestnut/kestane ağacı çıkmıştı. Tarlada görüntü olarak lahana daha güzel tabii. Ama nüfus artıp yerleşim büyüdükçe daha çok tarla ve daha çok çeşit olması gerekiyor. Diğer yemek kaynağı olan balıkçılıkta püf nokta tek bir fishing dock dikmek, ben önceki map’te stoklar azalınca panik olup 3 tane dikmiştim ve sonuç hepsinin mevsimlik getirisi son derece az oldu ilk diktiğim dock’un getirisi neredeyse çeyreğine kadar düştü, tabii getiri artmak yerine aynı kalır ya da azalırken ( hepsinin toplamı tabii ) çalışan sayısı fazlasıyla arttığından hemen yeni açtıklarımı kapadım sonra da yıktım. Bu sefer tabii aynı hataya düşmedim nüfusum arttığında ilk balıkçımın tuttuğu sudan farklı suya bir tane daha balıkçı inşa ediyorum bakalım ne olacak. Tabii ilk oyunum ve şimdikini kıyaslarsak kabaca ilkinden oyun yılında 60’ı devirip yetişkin nüfusum en fazla 40’ı görmüş o arada yakacak ve yemek sıkıntısından epey ölümler yaşanmıştı. Bu seferkinde ise henüz 15. yılda aynı nüfusa ulaştım, şu an 37. yılım yetişkin nüfusu 71, 30 tane de gelen var yarısı çocuk yarısı öğrenci ve yemek depom 25bin, hammaddelerim de çok çok birikmese de sorunsuz devam edecek düzeyde.

Özetle hem hızlı nüfus artışı hem sorunsuz gelişim için yapılacak ve yapılmayacaklar listem şöyle;

Yapılacaklar;

– Boarding House ile başlayıp yemek deposu ve yavaştan yerleşimleri oluşturduktan sonra azar azar evleri dikmek ve direkt taş ev olarak.

– Fishing dock, Gatherers hut ve Hunting cabin mutlaka yapılmalı ve yemek daima fazla olmalı, oyun kapasite aşılıyor uyarısı verdiğinde uygun yerlere ambar koyulmalı.

– Marketi yapmak için çok beklenmemeli ( hammadde sıkıntısı yoksa tabii sonra taş bitince çok zorluk çekiliyor ); market hem evlere ve gereken yerlere hızlı malzeme dağıtımını sağlıyor hem de büyük bir depo işlevi de görüyor.

– Belli bir gelişime gelene kadar Town Hall için acele etmeye gerek yok. Çünkü az malzeme istemiyor ve eğer gelişmemişseniz de Nomads/Göçmenler gelmiyor. Nüfusu arttırmak ve çalışan sayısı için de göçmenler önemli ama göçmen gelmeden mutlaka hastaneniz olmalı çalışan doktoru olmasa da! ( Hastanenin aktif olarak sürekli bir gerekliliği yok, Herbalist mutlaka olmalı ve ancak hastalık – ki göçmenler de hastalık bulaştırabiliyor- zamanında hemen 1 kişiyi physician/doktor atayabilirsiniz ). Tabii bu Town Hall kurmayı da çok bekletmemek lazım çünkü kurar kurmaz göçmen gelmiyor.

– Tailor ve Blacksmith’i sürekli aktif tutmakta yarar var çünkü hem aletler çabuk gidiyor hem de bu ikisinin ürettikleri trade açısından çok değerli elinizde fazla fazla bulunması faydalı ( yukarıda belirttiğim gibi tarım ve hayvancılık için trade şart )

 

Banished oyununa buradan ulaşabilirsiniz; Steam

Kimdir mkedi

Oyun dünyasının MMORPG severi. Bu diyarın büyük üstadı ve yazarı. Sormak istediğiniz her soruyu sıkılmadan bıkmadan yanıtlayan kişi.

Check Also

Breathedge İnceleme

Breathedge, RedRuins Softworks tarafından geliştirilen uzayda hayatta kalma oyunu. Kontrolünü aldığımız karakterin dedesi ölmüş ve onu …

Tek yorum

  1. Gerçekten çok güzel bir inceleme olmuş. Oyun steam listemde istekler arasında bulunuyordu. Şimdi bu incelemeyi okuduktan sonra direk oynayasım geldi. Bakalım bu akşam denerim belki

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

ŞİMDİ YAYINDA!
TAKİPTE KALIN